Lokki
Anton Tsehovin klassikkonäytelmä.
Skenaario alkaa keskeltä näytelmäklassikon toista näytöstä. Esittelen tilanteen seuraavassa, mutta tunnetusta näytelmästä on toki helppoa kaivaa lisätietoa Internetistäkin muistin virkistykseksi tai aineiston syventämiseksi. Klassikkonäytelmän sovittaminen saattaa kylmätä joitakin pelaajia, mutta rohkaisen heittämään huolet narikkaan ja tekemään ihan millaista sylttyä itse hyväksi katsotte; teidän pelirupeamannehan se on.
Lokki on vuonna 1898 Pietarissa kantaesitetty näytelmä, joka kertoo elämän tarkoituksellisuuden kanssa painivista keskiluokkaisista ihmisistä. Näytelmä sijoittuu oman aikansa venäläiselle maaseudulle, jossa säätyläiset elävät nykyajan hyvinvointiyhteiskunnalle tutunoloista elämänmenoa.
Ensimmäisessä näytöksessä maalaiskartanon elämänmeno on järkkynyt: kuuluisa keski-ikäinen näyttelijätär *Irina Arkadina* on tullut kesälomalle säätyläisveljensä maatilalle rakastajansa, menestyskirjailija *Boris Trigorinin* kera. He ovat hienoja kaupunkilaisia, kulttuuriväkeä jota täkäläiset ihailevat. Irina on rasittavan itsekeskeinen diiva, Trigorin taas pidättyy viisaan kirjallisuusmiehen rooliin.
Irinan aikuinen poika, idealistinen taivaanrannanmaalari *Konstantin Treplev*, on kirjoittanut uudenlaisen näytelmän, jonka toivoo järkyttävän vanhempiensa sukupolven luutunutta arvomaailmaa. Konstan liikkeelle ajanut inspiraatio on lienee nätti naapurin tyttö *Nina Zaretshnaja*, joka unelmoi näyttelijän ammatista siinä missä Konsta unelmoi hänestä. Kaksikko esittää Konstan näytelmän kesävieraille osana huvituksia.
Näytelmä on runollinen ja outo, mutta Irina lyttää sen tyystin, pilkaten sitä taidokkain sanakääntein. Joko hän ei tajua progen päälle, tai ei vaan osaa olla muuta kuin huomion keskipisteenä joka paikassa. Konsta kokee tulleensä petetyksi ja häväistyksi, ja Ninankin kuva Konstasta saa kolauksen, jota ei auta estoton tapa jolla vanhempi väki kehuu nuoren tytön näyttelijänlahjoja - samaisessa näytelmässä jonka tekstin yleisö juuri tuomitsi.
Muutamaa päivää myöhemmin, toinen näytös. Talonväki jatkaa kesänviettoaan huolimatta Konstan mökötyksestä, hänen sallitaan soudella järvellä päivät pitkät. Nuori Nina on viehtynyt vieraileviin kaupunkilaisiin, erityisesti kirjailija Trigoriniin jonka tuotantoa hän ihailee. Hän on siinä huulella, että yrittääkö tehdä lähempää tuttavuutta.
Ratkaiseva hetki saapuu, kun Konsta törmää puutarhaan metsästyskiväärin ja kuolleen lokin kera, kohdaten Ninan kahden. Hän laskee lokin Ninan jalkojen juureen.
Nina: Mitä tämä tarkoittaa?
Konsta: Tänään olin julma, tapoin lokin. Annan sen sinulle.
Nina: Mitä sinulle on tapahtumassa?
Konsta: [tauko] Tällä tavoin päätän pian omankin elämäni.
Peli alkaa tästä. Ei haittaa jos tiedät miten näytelmä päättyy, tai mitä tapahtuu matkan varrella. Sen verran voi sanoa, että ihmiskohtalo näyttäisi olevan joko tyhjänpäiväisyys tahi kuolema.
Lokissa on kymmenkunta puheroolia, ja tarinat esittelemäni pääjuonen ympärillä versovat varsin lavealti. Liitän seuraavaan lyhennetyn luettelon henkilöistä pelaajien hyödynnettäväksi.
*Irina Arkadina* on itsekeskeinen näyttelijätär, joka ei halua käydä vanhaksi. Äitiys on hänelle kiusallinen rooli ja Trigorinin rakkaus hivelee hänen itsetuntoaan.
*Konstantin Treplev* on edellisen maalla asuva poika, idealistinen tyhjäntoimittaja joka etsii vielä tarkoitustaan.
*Nina Zaretshnaja* on naapurin rikkaan tilallisen nuori ja kaunis tytär. Hän on naiivi, mutta unelmoi kaupungista ja urasta teatterin parissa. Rakastuu Trigoriniin ja tekee huonoja valintoja.
*Boris Trigorin* on suosittu, mutta perimmiltään tyhjänpäiväinen kirjailija. Hedonisti joka sallii Irinan mielistellä itseään ja ei kanna huolta kanssaihmistensä hyvinvoinnista.
*Pjotr Sorin*, Irinan veli ja Konstan eno, maakartanon isäntä. Sorin on tyhjänpantti eläkeläinen joka katuu ettei koskaan saanut aikaiseksi kirjoittaa ja rakastua.
*Ilja Shamrajev* on Sorinin pehtoori, entinen luutnantti. Relevantti lähinnä koska vaimonsa, Polina, on rakkaussuhteessa tohtori Dornin kanssa ja tyttärensä Masha puolestaan toivottomasti rakastunut Konstaan.
*Polina Andrejevna* on edellisen vaimo ja tohtori Dornin rakastajatar.
*Masha Shamrajev* on edellisten tytär, nuuskaan ja viinaan menevä vanhapiika. Hän on toivottomasti rakastunut Konstaan, mutta menee avioon Medvedenkon kanssa unohtaakseen rakkautensa.
*Jevgeni Dorn* on maalaislääkäri, Polinan rakastaja ja joviaali vanhempi herrasmies joka elelee sovussa itsensä kanssa.
*Semjon Mevedenko* on kansakoulunopettaja, sukunsa ensimmäinen lukumies. Tylsä moukka muihin verrattuna, mutta hyväntahtoinen ja velvollisuudentuntoinen. Rakastunut Mashaan tulenpalavasti, niin että kävelee peninkulman suuntaansa joka päivä tätä tavatakseen.
Teema: Katsotaan, mitä tiimi saa irti näytelmän asetelmista.
Grains
- Jos sinä joskus tahdot minun elämäni, niin tule ja ota se.
- Mies joka halusi, vaan ei saanut.
- Idea uuteen tarinaan: nuori tyttö kasvaa järven rannoilla, niin kuin sinäkin. Hän rakastaa järveä kuin lokit tekevät, on onnellinen ja vapaa kuin ne. Mutta mies joka sattuu seudulle näkee hänet, ja huvikseen tuhoaa hänet, niin kuin tämä lokki on tuhottu.
ja tietenkin muut jyvät joita poimitte näytelmän tekstistä
Konstantin Treplev, nuori kirjailija
Konsta on kolmannella vuosikymmenellään, ja kuten on tavanomaista omistavassa luokassa tähän aikaan, ei varsinaisesti ammatissa. Hän elää sukutilalla enonsa nurkissa, osaltaan koska äiti Irina ei mielellään anna omistaan poikansa elannoksi. Nuorella miehellä on kuitenkin aikaa ajatella, hän on intomielinen ja kenties voisi osatakin jotain kirjallisuuden saralla. Sitä on suvussa, Sorin-eno haaveili nuorempana kirjailijan urasta ja äitinsä on tietenkin maankuulu näyttelijätär Irina Arkadina. Konsta on perinpohjin rakastunut nuoreen naapurin tyttäreen, Ninaan. He ovat tunteneet toisensa jo kauan, Konsta on leikkinyt tytön kanssa jo lapsena. Heidän suhteensa on lämmin ja läheinen. Mutta nyt, ensimmäisessä näytöksessä Konstan illuusiot särkyivät pahemman kerran. Kun he nauroivat, oliko katse hänen silmissään sääliä vai inhoa? Äidin asenteen ei olisi pitänyt olla mikään yllätys, Konsta halveksuu sellaista pinnallista operettaa joista Irina Arkadin tunnetaan. Mutta Nina…
Traits | |
---|---|
2 | Kirjailija Hyödytön lahja tässä ja nyt. |
Burdens | |
---|---|
1 | Turhautunut Tarpeeton ihminen kun on. |
1 | Vimmainen Sisällä myllertävät väkevät voimat. |
Discussion